onsdag 14 oktober 2015

Jag, sexuallitet och BDSM

Fick lite skrivhäffta.. haha..
vet inte riktigt hur jag ska förklara detta hur jag ska kunna beskriva det hela..
För de människor runt om mig så har jag varit "extrem" i min sexualitet.
Jag har utforskat, jag har varit på klubbar. Haft kanter, varit dominant varit undergiven,
Switchat osv.
Gjort saker med andra och själv fått njuta på olika sätt.
För inte så länge sedan träffade jag en person av en slump..
En person som jag kände var över ordet extrem i min ordbok
Dau.. En sådan extrem människa tänkte jag! Å MODERN va jag kände mig vanilj..
Men han och jag pratade, vi utforskade lite.. Och det visade sig att jag
inte alls var så vanilj som jag trodde i jämförselse med honom.
Jag började en resa med mig själv.. som har varit jobbig, skrämmande och helt fantastisk.
Men jag fick gå tillbaka till grunden:
Jag har alltid vetat att jag haft en stor lust och att jag varit annorlunda.
Dels för att jag började med att intressera mig för tjejer inte killar.
Jag vet att jag någon gång som ung fick smisk av min biologiska mamma.
Och jösses vad jag skämdes över det och gör fortfarande inte för att det var
något jag gjort eller inte gjort.. minns inte vad det handlade om. Utan för att jag tände på det.
1994 förlorade jag "oskulden" till min dåvarande pojkvän.
Men jag hade haft tjej sex långt före det.
Min aptit blev inte mättad av honom, och har aldrig blivit det av en man efter det heller.
Min kropp kan säga ifrån av att det inte orkar eller gör ont.. Men jag vill ha mer.
Har haft något förhållande där BDSM har funnits med men inte så att jag känner att jag
fått ut det jag har behövt.
Jag vet fortfarande inte riktigt vad det är jag behöver för att bli helt tillfredsställd.
Jag har någon enstaka gång varit väldigt nära men inte kommit hela vägen än.... Det blir
som svårt när jag själv inte riktigt kan sätta fingret på vad det är som saknas.
Men att prata med och träffa likasinnade gör att jag kommer närmare mitt mål.
kanske är det så att jag måste lägga ett pussel, alla bitarna måste falla på plats!

BDSM
är ett samlingsbegrepp för bondage/disciplin, dominans/submission (underkastelse) och
sadomasochism. Begreppet syftar på sexualitetsuttryck där samtyckande vuxna hittar ett
gemensamt välbefinnande genom olika former av maktutbyten.
Fetischism syftar på sexualitetsuttryck där närvaron av objekt, material eller kroppsdelar
förstärker och är en källa till välbefinnande.

De olika uttrycken inom BDSM har gemensamma element:
deltagarna är frivilliga och har en överenskommelse om hur relationen ska se ut.
erotiskt maktutbyte eller maktöverföring där det finns en dominant eller aktiv roll och en som är
undergiven eller passiv.
Vissa av beståndsdelarna som ryms inom BDSM, så som erotisk förnedring, smärta, underkastelse ger
samma obehag som för vem som helst i ett annat sammanhang än under en BDSM-lek
(ofta kallad session). Under BDSM-leken bestämmer deltagarna särskilda regler som garanterar att
deltagarna är helt överens om omständigheterna och att det är under fri vilja för de inblandade
för att uppnå gemensam njutning.
Omfamnandet av aktiviteterna ska ske med största möjliga säkerhet, med båda parternas medgivande
och på ett så sunt sätt som möjligt, kallas för SSC (safe, sane and consensual - säkert,
tillräkneligt och samtycke). Det innebär bland annat undvikande av berusning och användande av
stoppord och safelists. Ett alternativt förhållningssätt är RACK (risk-aware consensual kink -
riskmedveten och samtyckande kink). BDSM-utövare som använder sig av RACK menar att BDSM aldrig är
helt säkert, att det alltid finns risker, och att utövandet ska sträva efter att uppmärksamma och
hantera dessa.
På ett fysiskt plan är BDSM en upplevelselek som ofta involverar smärta, utan att tillfoga faktisk
skada. Detta gör att endorfin utsöndras. Signalsubstansen ger en liknande känsla som löpare kan
uppleva när de springer eller som ett efterspel till en orgasm. Ibland nämns denna känsla subspace
(även på svenska) som många finner njutbar. Mer talande uttrycker sig filosofen Edmund Burke sin
definition av denna sinnesförnimmelse av njutning genom smärta med ordet storslaget. De delar
av hjärnan som gör att sexuellt stimuli och smärta överlappas gör att vissa associerar smärta med
sexuell njutning när den neurologiska reaktionen flätar samman känslorna.

En dominant är en person som tycker om att kontrollera en undergiven person.
En undergiven person är en person som frivilligt lyder en annan människa och tycker om det.
En Switch är en person som har förmågan att växla mellan rollerna dominant och undergiven.
Ibland byter denne inom samma session, men ofta är det mellan olika sessioner som en switch
byter roll.
En Top är en person som utövar sadism på en frivillig sk bottom.
En bottom är en person som frivilligt tar emot smärta från en sadist, och tycker om det och får
avslappning och lugn genom sessionen.

En person kan vara både t ex Dom och Sadist. Eller undergiven bottom. Men man kan också vara Dom
och bottom, dvs tycka om att dominera en person, och samtidigt tycka om att mottaga smärta.
Det finns lika många varianter på BDSM som det finns utövare.

Vill du veta mer läs:
http://www.rfsu.se/Bildbank/Dokument/Fakta/bdsm-fetischism2008.pdf?epslanguage=sv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar