onsdag 30 december 2015

Bragelöfte eller Nyårslöfte

Nyårslöften ett löfte som avläggs av en person på nyårsafton
För att förändra något åt det mer positiva.
Man lovar något på nyårsdagen och löftet kvarstår tills dess att
man uppnått målet. De flesta bryts en kort tid efter de gavs.

Vanligaste löften handlar om att gå ner i vikt mer motion,
minska eller sluta med tobak eller godis.

Sifo gjorde en undersökning 2011 som visar på att 13% av svenskarna
avger nyårslöften, vanligast tydligen bland unga kvinnor bosatta i Stockholm.
Traditionen ska ha kommit från USA och Benjamin Franklin ska ha börjat
med att önska goda saker för det nya året.

1903 ska ordet Bragelöfte använts i Sverige.

Jag brukar inte avge något löfte för att jag tror inte jag skulle klara av något.
varför lova något du vet att du inte kommer hålla??
Jag vet om att jag ska fortsätta kämpa med min kropp och vikt,
Jag borde fundera på snusen osv..
Men det kan jag göra utan att lägga något löfte.
Så i år igen blir mitt löfte att inte ge något löfte :)

Från Ford till Mercury

På en liten bondgård nära Detroit bodde paret William och Mary,
William hade utvandrat från Irland och Mary var av tysk härkomst.
Den 30 juli 1863 fick dom en son, Henry.
Den unge Henry tyckte inte om jobbet på gården då resultatet var
för lite i förhållande till arbetet.
Så vid 17 års ålder blev han lärling på en verkstad, och senare hos Drydock Engine Works i Detroit.
1882 bara 19 år gammal blev Henry representant för Westinghouse Company i Schenectady.
Där jobbade han med att reparera ånglokomobiler.
1885 fick han i uppgifta att reparera en ottomotor och han var den ända som fick igång den.
Han blev fascinerad av den, och började på fritiden
bygga en modellmotor enligt samma principer. Det dröjde några år innan själva motorn var färdig.
1888 gifte sig Henry med Clara Bryant och dom fick sonen Edsel 1893.Henrys fader William
ogillade sonens väldigt duktiga tekniska ambitioner och erbjöd paret ett större skogsområde
under förutsättning att Henry lämnade sina maskiner och återvände hem.
Ekonomin var knaper och Henry accepterade faderns erbjudande och åkte hem för att avverka skog.
Efter 2 år hade Henry fällt alla träden byggt en liten ånglokomobil och byggt sig ett hus.
Där efter fick han ett erbjudande att bli maskinist vid ett elektricitetsverk
i Detroit som han tackade ja till.

Han arbetade kortare perioder hos Detroit Dry Dock Company, Westinghouse Engine Company och
Edison Illumination Company. Där mötte han också den berömde uppfinnaren Thomas Alva Edison,
som kom att bli en nära vän till Ford.
Det var under hans tid hos Edisonbolaget, där han var chefsingenjör, som Henry byggde sin första
bensindrivna bil - Ford Quadricycle. Bilen som blev färdig i juni 1896 hade en liggande
2-cylindrig motor på fyra hästkrafter och många cykelkomponenter, fast en del av dessa ersattes
efterhand. När han inte kunde förbättra den ytterligare, sålde han bilen för 200 dollar.
Pengarna använde han till att bygga en andra bil, som var körklar våren 1898.

Detta imponerade på en del människor och han fick hjälp så att han kunde bilda ett eget bolag,
Detroit Automobile Company. Ett fordon färdigställdes och visades upp,
bolaget slogs igen i januari 1901.

Henry Ford ägnade sig åt väldigt mycket:
Han byggde racerbilar och körde själv, Bilar som slog ett antal rekord.

1902 omorganiserades Henry Ford Company till Cadillac Automobile Company,
som byggde en bil som i grunden var en Fordkonstruktion, men med en ny motor tillverkad av
Leland & Faulconer. Henry Ford hade konstruerat en ny bil, men var i behov av pengar för att
kunna tillverka den. Henry M Leland gick in som finansiär men manövrerade ut Henry Ford och döpte
bilen till Cadillac. Den första Cadillacen är alltså konstruerad av Henry Ford.
Henry Ford fick emellertid sin revansch senare, när Henry M Lelands nya bil Lincoln behövde
kapital för att sättas i tillverkning. Ford hade då pengar efter sina framgångar med
T-Forden och köpte Lincoln med löfte om att Leland skulle få vara VD. Men efter en kort tid var
Leland ute ur bilden och Lincoln ingår än idag I FoMoCo.
Den amerikanske bilkungen Henry Ford tillverkade 1942 en bil med kaross av plast från sojabönor.
När journalisterna kom för att titta på bilen gick han lös på den med yxa för att visa hur hållbar
den var.Vissa detaljer i T-Forden var tillverkade av majsolja, en sorts plast. Henry Ford trodde mycket
på idén om plast i bilar och köpte in stora arealer mark för att kunna odla egen majs och göra
majsolja. Det hela skedde i samarbete med en vän, John Harvey Kellogg (uppfinnaren av cornflakes).
Det blev inte någon stor framgång med plast i bilar på den tiden, men det visar att Ford var
framsynt. År 2008 är det nästan bara plast i bilar.
En annan viktig milstolpe är att Ford producerade den första V8-motorn i masstillverkning.
Det var år 1932. Ford fick då ett övertag gentemot Chevrolet som endast fanns med 6-cylindriga
motorer.
Bilmärket Dodge skulle sannolikt inte finnas idag utan Fords "hjälp".
Bröderna John och Horace Dodge tjänade pengar på att tillverka bakaxlar och växellådor åt Ford.
De användes senare för att starta egen personbilstillverkning. Dodge blev senare uppköpta av
Walter P Chrysler.
Värt att nämnas är också att Henry Fords son Edsel Ford fick namnge en bil som kort och gott
var Edsel. Många kallar den felaktigt för Ford Edsel, vilket skulle kunna jämföras med att
kalla en Mercury eller Lincoln för Ford. Dessa ingår i FoMoCo, men är egna bilmärken precis
som till exempel Volvo.

Henry dog den 7 april 1947 Henrys  sista bilfärd blev i en Packard likbil.
1993 blev han invald i International Motorsports Hall of Fame.

Mercury var ett amerikanskt bilmärke inom Ford-koncernen som tillverkades 1939 - 2011.
Mercury initierades och namngavs av Edsel Ford, och avsåg att fylla upp det mellanrum i
Ford Motor Companys modellprogram som fanns mellan allemansbilen Ford och lyxbilen Lincoln.
Dess främsta konkurrenter i den lyxigare delen av mellanklassen på den amerikanska marknaden
var Buick och Chrysler. De flesta av Mercurys bilar har grundkaross från Ford.
Namnet Mercury kommer från guden Mercurius inom den romerska mytologin.
Mercury förknippas med bra prestanda.
Mercurys av årsmodellerna 1949-1951 anses av många vara den ultimata utgångspunkten
för byggnationen av en custombil.

Min plåt dröm!